Clickbait

Clickbait! En trend som tyvärr visar sig allt mer inom alla områden inom media. Vad är då ”clickbait”?

För att förklara det enkelt, så är det ungefär som löpsedlarna man ser uppsatta vid kiosken. På långt håll så ser du ”Brand härjade….1000 döda.” När du närmar dig så ser du ”Brand härjade i hönsladugård, 1000 döda”.

Det är alltså en titel som ska locka dig att köpa tidningen, eller att iallafall läsa rubriken som i vissa fall får dig att läsa tidningen.

Det tråkiga med den här gamla trenden är att den har anammats av media på nätet med. Tidigare kunde du läsa rubrikerna och lista ut vad artikeln handlade om, men idag så väljer rubriksättaren att skriva en vilseledande rubrik, vilket gör att du som läsare luras att klicka på rubriken och sedan läsa vad det handlar om.

Du har nog sett rubriker liknande det här ”Knepet som fick hela världen att chockas”. ”Han gör det näst intill omöjliga”.

Men vad skedde då när folk börjar lära sig att det bara är ett knep för att få nättidningen att klicka sig in på den artikeln?

Jag kan ta ett exempel som du själv nog känner igen. Minns du när artiklarna på framsidan av Aftonbladet, GP, GT m.fl hade nyheter där det stod ”Brand i radhuslänga” och precis under titeln så stod det ”Mariestad” och därefter så kunde man läsa en kort ingress. Det här gjorde att majoriteten av läsarna valde att INTE klicka sig in i artikeln, för det som händer på en annan plats inte berör en på samma sätt som om branden hade skett i samma stad som läsaren.

Vad dom då gjorde var att ta bort avslöjande delar i rubrik eller vart händelsen skett någonstans. Numera kan du inte längre läsa vart det har skett på framsidan, för då tappar den tidningen sina ”views” eller ”visningar” på artikeln.

Varför är då dessa ”views” så viktiga?

Om du ska sälja reklamplats så är det väldigt viktigt att ha statistik på hur många som besöker en vissa sida. Hur dom har fått sina besökare är mindre viktigt, så länge man kan visa en siffra.

När det inte finns nya intressanta nyheter, så slänger man upp gamla reportage om och om igen. Allt för att besökare ska generera visningar som i sin tur genererar pengar.

Videoreportagen är också en del av deras strategi. Du kan inte se ett klipp på en nättidning utan att först behöva se en reklamfilm på 30 sekunder.

När inte det heller fungerade så började fler och fler slänga upp en adscreen, d.v.s reklam innan du ens kommer in på nättidningen. Aftonbladet började med den här irriterande trenden och GP, Expressen apade efter.

Så, om dom nu undrar varför deras sajter inte längre får de reguljära besökarna så tycker jag svaret redan är givet.

Det skulle inte förvåna mig om någon kommer skapa en tjänst som helt sållar bort reklam och oväsentliga artiklar från nättidningarna och sedan visar dom i ett bättre format och mer avslöjande…

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *